Siirry pääsisältöön

Loppuajalla Väliä...🐞

 

Onko loppuajalla väliä?  Tätä asiaa pohdin viimeksi Torreviejan aallonmurtajalla. Ja samaa olen  usein pohtinut siksi, että oma tavoitteelinen harjoittelu jonka aloitin vasta keski-iässä on saanut omanlaista arvostelua. On innostunutta kannustusta mutta myös ihmettelyä. Olenko seonnut tai hurahtanut. Mutta kuten olen tästä aiheesta aikaisemminkin kirjoittanut , vastaukseni on ... tai luulen niin...vain juoksija ymmärtää juoksijaa. 

📷Kemir  9/2023


                 Ymmärrän sen, että on vaikeaa asettua toisen tilaan miettimään mitä se merkitsee kun olet innokas harjoittelemaan harjoitusohjelman mukaan. Olen lukenut kirjoituksia joissa annetaan ohjeita miten arki ja liikunta saadaan sopimaan yhteen. Somen vaikutusta omiin tavoitteluihin  sun muuta. Pitääkö noudattaa harjoitusohjelmaa vaikka olisi väsynyt vai jättää noudattamatta. Tämä on varmasti hyvin henkilökohtainen asia. Toinen sopii toiselle ja toinen ei. 
Omalla kohdallani olen miettinyt mitä minä haluan ja miksi, millaiset resurssit minulla on kaiken kaikkiaan käytettävissä. Tarvitseeko minun toppuutella itseäni tai potkia eteenpäin. En usko, luulen että pakka on melko hyvässä balanssissa. 

Oma lähtökohtani tulos parannukseen on toki aivan eri kuin se että olisin keski-ikäinen entinen urheilija. Oma tasoni minun tulee tietää ja hyväksyä se. Vaikka tuloksilla on väliä, minun täytyy ymmärtää mikä on kohdallani realistista.   Eli maallikko noviisi on halunnut saavuttaa enemmän kuin uskoi koskaan pystyvän. Tosin, noviisi en ole ollut enää aikoihin, olen kokenut juoksija. 

 Haluan parantaa omia tuloksiani  nähdäkseni mikä minun elinvoimani on. Haluan mielenkiinnolla nähdä millaisia vaikutuksia säntillinen harjoittelu tuo tullessaan ja koska harjoittelen hyvin, on loppuajalla väliä. 

📷Elisa Turunen  10/2019


     Kaiken tämän alku- ja juuri on juoksijan tasotestissä. Siis minulle. Toistan tätä aihetta, sillä se pohdituttaa minua usein. Ja mietin koko kulkukaarta aina tähän päivään. 

   Olen saanut myös arvostelua siitä että pitääkö sitä yrittää harjoitella kuin urheilija... todellakin pitää... sillä sitä minä juuri halua. Tulee sillä harjoittelulla sitten hyviä minua tyydyttäviä lopputuloksia tai ei. Kestääkö henkinen- ja fyysinen minä  vai ei. Sittenhän sen näkee mihin saakka harjoittelu vie, kestääkö kroppa ja juoksenko koskaan nopeammmin kuin tänään. 

📷Petteri Jokela 10/2022

📷Ari Lassila 10/2023


        Juoksuharjoittelussa minua viehättää kovasti se että mikään ei ole itsestään selvyys. Ei varsinkaan lopputulos. Se on monen tekijän summa. Täytyy sanoa että luonteelleni sopii hyvin se, että harjoittelu sekä kilpailusuoritukset tekevät aaltoliikettä. Välillä kaikki sujuu kuin tanssi ja välillä tulee turpaan niin että lätty lätisee. Mutta silti kaikessa on kuitenkin aina jotain hyvää. 

    Juoksusuoritukseen lähtiessäni asetan aina itselleni jokin tavoitteen, tai todellisuudessa tavoite on olemassa jo harjoittelu vaiheessa. Jos en ole tulokseen tyytyväinen, ei se minua harmita.  Saan siitä mielettömästi voimaa jatkoon. Hyvä suoritus nostaa itsetunnon huippuunsa, huono muistuttaa omasta surkeudesta. Olen hyvien sekä huonojen hetkieni hallitsematon kantaja, olen sekä hyvä että välillä surkea omassa mittapuussani. Onneksi niin. 

     Jos en harjoittelisi tavoitteellisesti, voisin juosta kaikki juoksut vain läpi. Ja näin ennen teinkin. Minulle harjoittelu oli sitä että lähdin lenkille. Tänään suhteeni juoksuun on aivan toinen. Olen kiitollinen siitä että olen löytänyt tämän tavoitteiden saavuttelun. Se on ihan mielettömän kivaa kilpailua itsensä kanssa. Mutta erityisen kivaa kilpailua myös oikeasti sijoituksista. On hienoa huomata että pärjään siellä muiden joukossa ihan hyvin. Joskus erinomaisesti ja joskus surkeastikin.
Silloin kun 2019 aloitin harjoittelun, asetin itselleni tavoitteen... haluan kerran nousta lopputuloksissa podiumille. Tämän tavoitteen ole nyt täyttänyt kaksi kertaa. 

📷Cph Marathon    4/ 2023

Loppuajalla on todellakin väliä. Juuri siksi minä harjoittelen. Vaikka yksi loppuaika on vai yksi hetki ja suoritus elämässä se antaa valtavan paljon. Se antaa elämyksen ja muiston jonka voi elää elämän aikana niin moneen kertaan kuin haluaa. Aivan samoin kuin moni muu elämän asia. Minä haluan että 
-lopputuloksella väliä - kuuluu minun elämääni ja se mitä tai miten  sen eteen  teen on minun asiani. 
Olen  juossut niin paljon läpi meno juoksuja vuosien varrella etteivät ne tyydytä minua enää. Läpimenot jäävät muistoihin tasapaksuina. Sieltä ei nouse mitään ihmeellistä. Vaikka takana on yli kaksikymmentä puolimaratonia vain ennätys juoksuni nousee elämään sinä hetkenä kun sitä muistelen. 


....Lennä lennä Kesäkerttu... lennä loppuajan tavoittelu mielessäsi vaikka tulevan cupin alkuun...🐞

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar Kertoo Kaiken....🐞

              Edellistä kirjoitustani päättäessä mietin, olisiko se pitänyt päättää vasta Suomessa. Vaikka paluu matka silloin oli jo melkein aluillaan, silti kaikkeahan voi tapahtua ja niin tapahtuikin.        Kirjoitin myös miten perjantaina ennen kotiinpaluuta heräsin aikaisin. Olin nukkunut hyvin ja tunsin oloni ihan normaaliksi.  Ja niin tein lenkin aallonmurtajalle. Muistan kuitenkin ihmetelleeni kun yhtäkkiä Polarin kello näyttikin Nightly Recharge tilan Heikko. Ajattelin että no näyttää mitä näyttää ja mietin että kello on ollut yöllä huonosti kädessä tai jotain muuta  ja vempeleitä ne vain ovat. Ei vempeleisiin pidä liikaa tuijottaa.       Hyppään edellisen postauksestani kohdasta siihen mitä en siis vielä kirjoittanut. Kotiin paluu.  Aloin joskus neljän aikaan perjantai iltapäivällä pakkaamaan tavaroita ja ihmettelin miten kylmä oli. Säädin ilmastoinnin ja jatkoin toimiani. Ei mennyt kauaakaan kun kädet täristen hain kuumetta alentavaa. Olo oli surkea ja alkoi juoksuttamaan w

Costa Blanca...Torrevieja....🐞

                Saavuttiin Torreviejaan  lauantaina. Lento oli ajallaan ja hyvin ennätti vielä merenrantaan ennen kuin aurinko laski illaksi. Olin nukkunut matkaa edeltävän yön pienessä horroksessa ja olin tosi väsynyt. Ajattelin että sunnuntain pitkis 18 km juostaan heti aamusta. Silloin on vielä viileämpää ja muutenkin kivaa juosta kun ihmisiä on  vähemmän liikkeellä.         Sunnuntaina heräsin  kuitenkin pienessä kurkkukivussa eikä olo ollut yhtään levänneen oloinen. Muistan joskus aiemminkin miten lentomatkan jälkeen on ollut samanlaisia oireita. Epäilen että astmaatikkona koneen ilmastointi vaikuttaa. Se jotenkin tuntuu niin kovalta ja kuivaltakin toisinaan.                Päätin jättää pitkiksen juoksematta ja jatkaa oleilua rauhalliseen tahtiin. Ja kun olo paranee, palaan normaalisti harjoitusohjelman pariin.  Maanantai oli lepopäivä ja olokin paljon parempi. Seuraava harjoitus suunniteltu tiistaille ja siinä toivottavasti pääsen palaamaan taas harjoitusten pariin.       Maanan

Saul SM Maraton....🐞

Perjantai 13.10.23                                                      Perjantai kolmastoista päivä on kulkenut aikojen saatossa epäonnen päivänä. Vaikkei oma päiväni vielä päätökseen olekaan kulkenut se heräsi minulle varsin mukavasti. Tunsin itseni hyvin voimalliseksi ja yölliset sykkeet olivat palautuneet täysin normaaliksi sairasteluiden jälkeen.  Huominen Saul SM Maraton starttaisi Vantaalla kello 11.00. Oltiin menty kuullostellen vointia ja herätelty kroppaa juoksemaan. Syöty hyvin ja nukuttu. Tankkaus sujunut nappiin. Noudatettu kaikki lääkärin ohjeet ja tänä aamuna uskalsin toivoa että startti tapahtuu huomenna. Lopullinen päätös tehdään vasta kalkkiviivoilla.  Ensimmäisen kerran voin sanoa etten jännitä yhtään. Etenen juuri niinkuin edetä voin. Viimeinen herättely lenkki odottaa vielä ja minä keskityin vain lomapäivän olemiseen ja luen kaikki Vantaan Maratonin infot ja ehkä huomenna juostaan ensimmäistä Saul SM maratonia.       Illan kevyt veryttely ja siihen avaavat vedot ol