Siirry pÀÀsisÀltöön

Juoksijan Varjossa ....🐞


   Olen ehkĂ€ tietĂ€mĂ€ttĂ€ni kulkenut vuosia oman juoksijani varjossa. YrittĂ€nyt kaivaa esiin sen mitĂ€ olen ihannoinut. NeljĂ€n vuoden tavoitteellinen harjoittelu on auttanut minua löytĂ€mÀÀn itsestĂ€ni Juoksijan. Olen saanut vastauksia omiin kysymyksiini, mitĂ€ tĂ€mĂ€ jatkuva taival on opettanut. No mitĂ€ se sitten on opettanut ja antanut,  kun sitĂ€ niin kovin painotan monissa julkaisuissani. 



                   No ensimmĂ€inen asia on se, ettĂ€ harjoitellessa olen oppinut miten monipuolinen laji juoksu on. Harjoitukset ovat vaihtelevia  ja mielenkiintoisia. Harjoittelukausi jakautuu omiin osiinsa. Olisi ollut ihana kĂ€yttÀÀ sanaa jana, mutta se nyt ei taida tĂ€hĂ€n sopia. 

         PidĂ€n veryttelyĂ€ yhtenĂ€ tosi tĂ€rkeĂ€nĂ€ asiana minkĂ€ olen oppinut vasta harjoitusohjelman kautta. Alkuun oli todella vaikeaa pitÀÀ veryttelyjuoksu aivan kevyellĂ€ hölkĂ€llĂ€ ja kun se ei toteutunut, se vaikutti negatiivisena koko lopun juoksuun. Meni loppujen lopuksi aika kauan ennen kuin opin veryttelemÀÀn oikein, minulle sopivalla tavalla. Muistan miten lĂ€hdin kylmiltĂ€ni juoksemaan Espoon Uuden Vuoden Juoksua... viisi kilometriĂ€ oli tĂ€yttĂ€ tuskaa.




    Nykyisin mietin ennen juoksuun lĂ€htöÀ mitkĂ€ herĂ€ttelyt teen kropalle ennen harjoitusta ja alkuveryttelyssĂ€ oikeastaan huomaa melkein heti miten treeni tulee kulkemaa. Ja jos veryttelyn vauhti karkaa keveyden mukana, yritĂ€n silti jarruttaa ja maltaa parin kilometrin lĂ€mmittelyt, tĂ€tĂ€ en ennen osannut.  Vain tekemĂ€llĂ€ ja toistamalla erilaisia harjoituksia kerta toisensa jĂ€lkeen, olen oppinut kuuntelemaan  omaa juoksua ja tiedĂ€n miltĂ€ juoksun tulisi tuntua missĂ€kin vaiheessa. Ja kun veryttely on tehty hyvin, on nautinto siirtyĂ€ itse harjoitukseen. 

    Toinen tĂ€rkeĂ€ asia mitĂ€ olen oppinut on se, ettĂ€ harjoituksilla on omat tarkoituksensa. Olen myös toistojen kautta oppinut juoksemaan harjoitukset oikein mutta tarkistanut sen myös  valmentajalta. Kaikkia harjoituksia en voi juosta samalla tavalla. On laaja kirjo sillĂ€, millĂ€ vaihteella ja teholla kuljetaan. 

Ennen juoksu oli minulle vain yhtĂ€ ja samaa tasapaksua.Harjoituksiin verrattuna melko yksipuolista. VĂ€lillĂ€ sujui ja vĂ€lillĂ€ ei. 



   TĂ€ytyy kuitenkin ottaa huomioon se, etten missÀÀn vaiheessa aliarvio juoksuharrastustani ennen kuin aloitin ohjatun harjoittelun. Juoksu on ollut aina ihanaa mutta nyt ymmĂ€rrĂ€n sitĂ€ paremmin tai oikeastaan itseĂ€ni juostessa. Harjoittelu  on avannut silmĂ€ni ja nyt ymmĂ€rrĂ€n ettĂ€ tasaisen juoksun sijaan sen sisĂ€lle voin myös tehdĂ€ vaihteluja. 

    On ollut hienoa oppia eri tehoalueet ja löytÀÀ kropasta se tuntemus millĂ€ tehoalueella juoksu on toteutumassa. Vaikenta minulle on harjoituksissa ollut se, ettĂ€ voin juosta tehoalueiden vĂ€lissĂ€ eikĂ€ aina pidĂ€ paahtaa ylĂ€kynnyksellĂ€, toki riippuen siitĂ€ millainen harjoitus minulla on milloinkin vuorossa. Olen oppinut tietĂ€mÀÀn mitĂ€ minĂ€ olen milloinkin tekemĂ€ssĂ€ ja miksi. 

    Aikanaan luulin ettĂ€ lihaksisto pysyy hyvĂ€ssĂ€ kunnossa juoksemalla kun juoksu kĂ€y laaja alaisesti koko kropan lihaksiin. KĂ€vin kuitenkin pumppaamassa jalkaprĂ€ssiĂ€ ja ihmeekseni huomasin ensimmĂ€iset takakyykyt tehdessĂ€ni miten surkea kyykkĂ€ys voima minulla oli. Vasta valmentajan tekemĂ€n voimavalmennusohjelman 



mukainen lajin omainen harjoittelu on tuonut potkua. Juoksuasennon sĂ€ilyttĂ€minen pitkĂ€ssĂ€kin suorituksessa on paljon helpompaa kuin ennen. Olen oppinut voimaharjoittelun merkityksen juoksua tukevana ja kuten monissa postauksissani olen kertonut, voimaharjoittelun vaikutuksen olen huomannut monissa kisasuorituksissani. 

      Harjoittelu on minulle toki muutakin kuin treeneissĂ€ suorittamista. Se on myös itseni kuuntelua. Sanonta on ettei urheilija tervettĂ€ pĂ€ivÀÀ nĂ€e on tullut kuultua monen monta kertaa. Olen alkuun jĂ€rkeilemĂ€llĂ€ ja myös ammattini kautta aina miettimĂ€ssĂ€ mistĂ€ kipu johtuu jos sellaista tulee, mutta tĂ€rkeintĂ€ on ollut löytÀÀ syyllinen. Onnekseni olen sĂ€ilynyt rasitusvammoilta. Ainoastaan traumat ja sairastuminen on nostanut minut hetkeksi telakalle. Myös henkisen olotilan ja vireystilan havainnoinnin lopputulos ohjaa oman tekemiseni harjoituksissa. 

       Uskon ettĂ€ juoksukenkien vaihtelulla eri harjoitusten mukaan olen vĂ€lttĂ€nyt monta kivistystĂ€. Muistan aikoja jolloin juoksin aina vain yksillĂ€ ja samoilla kengillĂ€, kun aamulla nousin sĂ€ngystĂ€ ja ensimmĂ€isen askeleet tekivĂ€t niin kipeÀÀ jalkateriin ettĂ€  sĂ€ngystĂ€ nousu oli aloitettava uudestaan. NykyÀÀn jalat eivĂ€t kipeydy juoksusta lainkaan. Ja jos nĂ€in kĂ€y, on taustalla juoksu tauon  jĂ€lkeinen harjoittelun aloitus tai voimaharjoittelun aloitus tauon jĂ€lkeen. 

     Harjoittelu on antanut minulle hyvĂ€n olon tunteen ja paremman kestĂ€vyyskunnon kuin kolmekymmentĂ€ vuotta sitten. Se on muuttanut minun arkeani ja olen tehnyt valintoja. En enÀÀ viikonloppuisin juo rankan työviikon jĂ€lkeisiĂ€ hoh hoijaa saunan jĂ€lkeisiĂ€ helpotus oluita. Saatan rauhoittua kirjan kanssa tuoliin ja antaa sekĂ€ kropan ettĂ€ mielen levĂ€tĂ€. Tavoitteellinen harjoittelu yhdistettynĂ€ hektiseen työhöni kaiken muun arjen lisĂ€ksi ei olisi kovin jĂ€rkevÀÀ jos en olisi oppinut huolehtimaan palautumisesta ja lepopĂ€ivien merkityksestĂ€. Vaikka viikonloppujen sauna oluet ja siiderit ovatkin jÀÀneet, lasiin  minĂ€ en sylje. On kivaa sitten ottaa  skumpat tai skumppaa kummemmat  kun  joskus lĂ€htee johonkin illanviettoon.  



   MitĂ€ minĂ€ sitten olen saanut... olen saanut kummallisen  kipinĂ€n joka pitÀÀ yllĂ€  valtavaa  halua astua aina seuraavaan ja sitĂ€ seuraavaan harjoitukseen. Kun katson harjoitusohjelmaa, vĂ€lillĂ€ tuntuu kuin avaisin joulukalenterin luukkua ja olen aina yhtĂ€ ihastuksissa vaikka luukusta paljastuisi rumakin kuva. ( ei joulukalenterissa ole rumia kuvia) 
Olen saanut löytÀÀ Juoksijan jollainen olisin toivonut olevani kolmekymmentĂ€ vuotta sitten. Juoksijan varjo on lipunut ohi ja hyvĂ€llĂ€ itsetunnolla, kiitos valmentajan avulle, lĂ€hden jokaiseen kilpailuun. 
Olen saanut tehtĂ€vĂ€kseni sellaisia asioita joista nautin.Olen saanut luoda monia ihmissuhteita mutta kÀÀntöpuolena myös menettĂ€nyt. 

         NeljĂ€ vuotta harjoitusten parissa on hurahtanut ihan hetkessĂ€. Se on kehittĂ€nyt minua valtavasti niistĂ€ ensimmĂ€isistĂ€ kompastelevista askeleista. Olen oppinut kuulumaan Juoksijoiden joukkon ja olen myös saanut asettua sinne. 




...LennĂ€ lennĂ€ KesĂ€kerttu... lennĂ€ juoksuissasi tĂ€mĂ€n pĂ€ivĂ€n lumihippusateisen assujuoksuharjoittelun pariin...🐞

Kommentit

TÀmÀn blogin suosituimmat tekstit

Polar Kertoo Kaiken....🐞

              EdellistĂ€ kirjoitustani pÀÀttĂ€essĂ€ mietin, olisiko se pitĂ€nyt pÀÀttÀÀ vasta Suomessa. Vaikka paluu matka silloin oli jo melkein aluillaan, silti kaikkeahan voi tapahtua ja niin tapahtuikin.        Kirjoitin myös miten perjantaina ennen kotiinpaluuta herĂ€sin aikaisin. Olin nukkunut hyvin ja tunsin oloni ihan normaaliksi.  Ja niin tein lenkin aallonmurtajalle. Muistan kuitenkin ihmetelleeni kun yhtĂ€kkiĂ€ Polarin kello nĂ€yttikin Nightly Recharge tilan Heikko. Ajattelin ettĂ€ no nĂ€yttÀÀ mitĂ€ nĂ€yttÀÀ ja mietin ettĂ€ kello on ollut yöllĂ€ huonosti kĂ€dessĂ€ tai jotain muuta  ja vempeleitĂ€ ne vain ovat. Ei vempeleisiin pidĂ€ liikaa tuijottaa.       HyppÀÀn edellisen postauksestani kohdasta siihen mitĂ€ en siis vielĂ€ kirjoittanut. Kotiin paluu.  Aloin joskus neljĂ€n aikaan perjantai iltapĂ€ivĂ€llĂ€ pakkaamaan tavaroita ja ihmettelin miten kylmĂ€ oli. SÀÀdin ilmastoinnin ja jatkoin toimiani. Ei mennyt kauaakaan kun kĂ€det tĂ€risten hain kuumetta alentavaa. Olo oli surkea ja alkoi juoksuttamaan w

Costa Blanca...Torrevieja....🐞

                Saavuttiin Torreviejaan  lauantaina. Lento oli ajallaan ja hyvin ennĂ€tti vielĂ€ merenrantaan ennen kuin aurinko laski illaksi. Olin nukkunut matkaa edeltĂ€vĂ€n yön pienessĂ€ horroksessa ja olin tosi vĂ€synyt. Ajattelin ettĂ€ sunnuntain pitkis 18 km juostaan heti aamusta. Silloin on vielĂ€ viileĂ€mpÀÀ ja muutenkin kivaa juosta kun ihmisiĂ€ on  vĂ€hemmĂ€n liikkeellĂ€.         Sunnuntaina herĂ€sin  kuitenkin pienessĂ€ kurkkukivussa eikĂ€ olo ollut yhtÀÀn levĂ€nneen oloinen. Muistan joskus aiemminkin miten lentomatkan jĂ€lkeen on ollut samanlaisia oireita. EpĂ€ilen ettĂ€ astmaatikkona koneen ilmastointi vaikuttaa. Se jotenkin tuntuu niin kovalta ja kuivaltakin toisinaan.                PÀÀtin jĂ€ttÀÀ pitkiksen juoksematta ja jatkaa oleilua rauhalliseen tahtiin. Ja kun olo paranee, palaan normaalisti harjoitusohjelman pariin.  Maanantai oli lepopĂ€ivĂ€ ja olokin paljon parempi. Seuraava harjoitus suunniteltu tiistaille ja siinĂ€ toivottavasti pÀÀsen palaamaan taas harjoitusten pariin.       Maanan

Saul SM Maraton....🐞

Perjantai 13.10.23                                                      Perjantai kolmastoista pĂ€ivĂ€ on kulkenut aikojen saatossa epĂ€onnen pĂ€ivĂ€nĂ€. Vaikkei oma pĂ€ivĂ€ni vielĂ€ pÀÀtökseen olekaan kulkenut se herĂ€si minulle varsin mukavasti. Tunsin itseni hyvin voimalliseksi ja yölliset sykkeet olivat palautuneet tĂ€ysin normaaliksi sairasteluiden jĂ€lkeen.  Huominen Saul SM Maraton starttaisi Vantaalla kello 11.00. Oltiin menty kuullostellen vointia ja herĂ€telty kroppaa juoksemaan. Syöty hyvin ja nukuttu. Tankkaus sujunut nappiin. Noudatettu kaikki lÀÀkĂ€rin ohjeet ja tĂ€nĂ€ aamuna uskalsin toivoa ettĂ€ startti tapahtuu huomenna. Lopullinen pÀÀtös tehdÀÀn vasta kalkkiviivoilla.  EnsimmĂ€isen kerran voin sanoa etten jĂ€nnitĂ€ yhtÀÀn. Etenen juuri niinkuin edetĂ€ voin. Viimeinen herĂ€ttely lenkki odottaa vielĂ€ ja minĂ€ keskityin vain lomapĂ€ivĂ€n olemiseen ja luen kaikki Vantaan Maratonin infot ja ehkĂ€ huomenna juostaan ensimmĂ€istĂ€ Saul SM maratonia.       Illan kevyt veryttely ja siihen avaavat vedot ol