Siirry pÀÀsisÀltöön

Poluilta Piikkareille....🐞

 

          Samaan aikaan kun olin tekemĂ€ssĂ€ ohjattua piikkaritreeniĂ€ Esport Arenalla, putkahti FB:n muistoista kuva joka muistutti siitĂ€ ettĂ€ viisi vuotta sitten kĂ€vin juoksemassa Villasukkajuoksun SM-kisaa OrivedellĂ€. Olin silloin kipeĂ€nĂ€ mutta halusin olla hauskassa tapahtumassa mukana, juoksin ja kĂ€velin lumisella polulla. 

Villasukkajuoksun SM 01/2019 vs Piikkari treenin jÀlkeen 01/2024

Tavoitteellinen harjoittelu alkoi syksyllĂ€ 2019 ja sitĂ€ ennen olin ennĂ€ttĂ€nyt juoksemaan poluilla kymppejĂ€ ja lyhyempiĂ€ matkoja, Sipoonkorpi Traililla 21 km, YllĂ€ksellĂ€ 30 km ja Rukalla 55 km sekĂ€ yhden omatoimi polku ultran. 

       Ja kuten olen jo aiemmin kertonutkin vaikka poluilla juostessa sai nauttia samalla elĂ€myksiĂ€ luonnosta en kokenut omaa poluilla juoksemistani juoksuksi. Matkoihin mahtui aina paljon kĂ€velyosuuksia, olin kömpelö ja vauhti pysyi hitaana siitĂ€kin syystĂ€, koska varoin maastoa. Minulle se ei oikeastaan ollut Juoksua. Hienoja, upeita  kokemuksia kyllĂ€kin. Tunnelma aina mahtavaa. 



Harjoittelu vei minua enemmĂ€n sileĂ€lle ja maratonilla nautin siitĂ€ ettĂ€ juoksin koko matkan. Samoin nautin Joensuun Nihgt Runilla missĂ€ juoksin koko 12 tuntia, kĂ€velypĂ€tkillĂ€ vain ne ajat kun otin juomat ja evÀÀt. Sain juosta koko ajan. 

    Juoksuharjoittelun monipuolisuus on saanut minut vaihtamaan villasukat sekĂ€ polkukengĂ€t juoksukenkiin ja  piikkareihin. Sen on ollut pienoista muutosten tietĂ€ jota oma intohimo ja uutuuden mielenkiinto on ohjannut. Se ettĂ€ siirryin poluilta sileĂ€lle, on mahdollistanut minulle sen ettĂ€ uskallan luottaa alustaan ja juosta nopeammin. Ja siksi minĂ€ harjoittelen. 

Vaikka olen aivan noviisi piikkariharjoituksissa,voin sanoa ettĂ€ viime keskiviikkona juoksin ehkĂ€ yhden elĂ€mĂ€ni parhaista elĂ€myksistĂ€, vaikkei se kestĂ€nyt kuin 9,01 sekuntia. En juossut aivan tĂ€ydellĂ€ vauhdilla ja varaa vielĂ€ jĂ€i. Piikkarijuoksu oli uutta ja jĂ€nnittĂ€vÀÀ. PÀÀsin tekemÀÀn jotain sellaista josta olin vain haaveillut. En voinut koskaan uskoa pukevani piikkareita jalkaan. 

      Jo pelkĂ€stÀÀn itse piikkarit olivat jĂ€nnittĂ€vĂ€t. Ennen ohjattua treeniĂ€ olin testannut niitĂ€ sisĂ€radalla normi juoksun jĂ€lkeen tehdyssĂ€ veryttelyssĂ€. KevyttĂ€ hölkkÀÀ ja muutamia kiihdytyksiĂ€. Kevyt hölkkĂ€ niillĂ€ on vĂ€hĂ€n outoa ja tuntui miten herkĂ€sti piikki raapaisi alustaan. Jalan pitÀÀ nousta polvesta kunnolla ja askel työntÀÀ. 



     Parin lĂ€mmittely kierroksen jĂ€lkeen tehtiin dynaamiset venyttelyt ja koordinaatiot. Esport Arena oli oiva paikka tĂ€hĂ€n treeniin. Paikalla oli juoksijoita mutta ei mitÀÀn pahinta ruuhkaa. Keskityin kyllĂ€ niin vain harjoitteluun, etten oikeastaan nĂ€hnyt ympĂ€rillĂ€ olevaa. Kun lĂ€mmittelyt ja koordit oli tehty, siirryttiin toiselle puolelle hallia tekemÀÀn MK vetoja ja normi juoksukengĂ€t vaihdettiin piikkareihin. 

  EnsimmĂ€inen veto tunnustellen ehkĂ€ kympin vauhdilla. Keskityin siihen ettĂ€ polvi nousee ja jalka työntÀÀ voimalla. Ja oikeastaan juuri tĂ€mĂ€ oli minulle tĂ€rkeÀÀ oppia. Askellus muuttuu niin paljon vs maraton askellus. Kroppakin varmasti aivan ihmeissÀÀn, mitĂ€hĂ€n se Mummeli oikein duunaa. 

Toinen veto reippaammin jonka aikana sai jo vauhdin nousemaan. Kolmannessa koin elĂ€mykseni ja tunteen jota en ole koskaan kokenut. TĂ€ydellinen elinvoima. MINÄ JUOKSEN. Askel on vahvaa ja kroppa tietÀÀ ettĂ€ vielĂ€ vahvempaan pystyt kyllĂ€. Sekunttien mittainen juoksuni on tila jonka tunne elÀÀ aina. Se haastaa minun ajatteluni ja saa leijailemaan monta pĂ€ivÀÀ jopa menettĂ€mÀÀn seuraavan yöni unet. MinĂ€ vain tunnustelen sitĂ€ tunnetta ja olen epĂ€uskoinen siitĂ€ ettĂ€ se juoksija olin minĂ€. Juoksin lujaa ja tiedĂ€n ettĂ€ juoksen vielĂ€ lujempaa. 

      Piikkarijuoksu vaatii harjoittelua. Lihaksisto vaatii harjoittelua. Ja niin minĂ€ tulen harjoittelemaan. Vaikka juoksu on joka hetki sitĂ€ elinvoimaa, on lujaa juoksu varmasti sitĂ€kin enemmĂ€n. On niin uskomaton fiilis kun askel työntÀÀ pitkĂ€lle ja olen ilmassa. TĂ€hĂ€n lĂ€hes samaan tunteeseen olen pÀÀssyt aikoinaan grand jetĂ© hypyssĂ€ mutta piikkarijuoksuni vie voiton siitĂ€kin. 




       Nyt on astuttu uudelle alueelle. Juoksuharjoittelun monipuolisuus ja juostavat matkat on ihana yhdistelmĂ€ koko kokonaisuutta. Kokonaisuus on yhteistyötĂ€ valmentajani kanssa, hĂ€n tietÀÀ ja tuntee Mummelin. Minulle sopivasti laaditut harjoitukset ovat  avainkirjani. Blogini esittelyssĂ€ olen kertonut miten ihanaa on unelmoida sellaisesta minkĂ€ luulee olevan mahdotonta. Uskoa ja toivoa ettĂ€ haaveista voi tulla totta. Ja oikeastaan se mihin olen uskonut... koskaan ei ole liian myöhĂ€istĂ€. 

    Poluilta piikkareille on ollut matka joka on kasvattanut minua Juoksijana ihan valtavasti. Se on opettanut minua nöyryyteen mutta myös tuonut itseluottamusta uusiin ja vahvempiin askeliin.


...LennĂ€ lennĂ€ KesĂ€kerttu... lennĂ€ piikkareilla lĂ€htöviivalta maaliin saakka...🐞.

Kommentit

TÀmÀn blogin suosituimmat tekstit

Polar Kertoo Kaiken....🐞

              EdellistĂ€ kirjoitustani pÀÀttĂ€essĂ€ mietin, olisiko se pitĂ€nyt pÀÀttÀÀ vasta Suomessa. Vaikka paluu matka silloin oli jo melkein aluillaan, silti kaikkeahan voi tapahtua ja niin tapahtuikin.        Kirjoitin myös miten perjantaina ennen kotiinpaluuta herĂ€sin aikaisin. Olin nukkunut hyvin ja tunsin oloni ihan normaaliksi.  Ja niin tein lenkin aallonmurtajalle. Muistan kuitenkin ihmetelleeni kun yhtĂ€kkiĂ€ Polarin kello nĂ€yttikin Nightly Recharge tilan Heikko. Ajattelin ettĂ€ no nĂ€yttÀÀ mitĂ€ nĂ€yttÀÀ ja mietin ettĂ€ kello on ollut yöllĂ€ huonosti kĂ€dessĂ€ tai jotain muuta  ja vempeleitĂ€ ne vain ovat. Ei vempeleisiin pidĂ€ liikaa tuijottaa.       HyppÀÀn edellisen postauksestani kohdasta siihen mitĂ€ en siis vielĂ€ kirjoittanut. Kotiin paluu.  Aloin joskus neljĂ€n aikaan perjantai iltapĂ€ivĂ€llĂ€ pakkaamaan tavaroita ja ihmettelin miten kylmĂ€ oli. SÀÀdin ilmastoinnin ja jatkoin toimiani. Ei mennyt kauaakaan kun kĂ€det tĂ€risten hain kuumetta alentavaa. Olo oli surkea ja alkoi juoksuttamaan w

Costa Blanca...Torrevieja....🐞

                Saavuttiin Torreviejaan  lauantaina. Lento oli ajallaan ja hyvin ennĂ€tti vielĂ€ merenrantaan ennen kuin aurinko laski illaksi. Olin nukkunut matkaa edeltĂ€vĂ€n yön pienessĂ€ horroksessa ja olin tosi vĂ€synyt. Ajattelin ettĂ€ sunnuntain pitkis 18 km juostaan heti aamusta. Silloin on vielĂ€ viileĂ€mpÀÀ ja muutenkin kivaa juosta kun ihmisiĂ€ on  vĂ€hemmĂ€n liikkeellĂ€.         Sunnuntaina herĂ€sin  kuitenkin pienessĂ€ kurkkukivussa eikĂ€ olo ollut yhtÀÀn levĂ€nneen oloinen. Muistan joskus aiemminkin miten lentomatkan jĂ€lkeen on ollut samanlaisia oireita. EpĂ€ilen ettĂ€ astmaatikkona koneen ilmastointi vaikuttaa. Se jotenkin tuntuu niin kovalta ja kuivaltakin toisinaan.                PÀÀtin jĂ€ttÀÀ pitkiksen juoksematta ja jatkaa oleilua rauhalliseen tahtiin. Ja kun olo paranee, palaan normaalisti harjoitusohjelman pariin.  Maanantai oli lepopĂ€ivĂ€ ja olokin paljon parempi. Seuraava harjoitus suunniteltu tiistaille ja siinĂ€ toivottavasti pÀÀsen palaamaan taas harjoitusten pariin.       Maanan

Saul SM Maraton....🐞

Perjantai 13.10.23                                                      Perjantai kolmastoista pĂ€ivĂ€ on kulkenut aikojen saatossa epĂ€onnen pĂ€ivĂ€nĂ€. Vaikkei oma pĂ€ivĂ€ni vielĂ€ pÀÀtökseen olekaan kulkenut se herĂ€si minulle varsin mukavasti. Tunsin itseni hyvin voimalliseksi ja yölliset sykkeet olivat palautuneet tĂ€ysin normaaliksi sairasteluiden jĂ€lkeen.  Huominen Saul SM Maraton starttaisi Vantaalla kello 11.00. Oltiin menty kuullostellen vointia ja herĂ€telty kroppaa juoksemaan. Syöty hyvin ja nukuttu. Tankkaus sujunut nappiin. Noudatettu kaikki lÀÀkĂ€rin ohjeet ja tĂ€nĂ€ aamuna uskalsin toivoa ettĂ€ startti tapahtuu huomenna. Lopullinen pÀÀtös tehdÀÀn vasta kalkkiviivoilla.  EnsimmĂ€isen kerran voin sanoa etten jĂ€nnitĂ€ yhtÀÀn. Etenen juuri niinkuin edetĂ€ voin. Viimeinen herĂ€ttely lenkki odottaa vielĂ€ ja minĂ€ keskityin vain lomapĂ€ivĂ€n olemiseen ja luen kaikki Vantaan Maratonin infot ja ehkĂ€ huomenna juostaan ensimmĂ€istĂ€ Saul SM maratonia.       Illan kevyt veryttely ja siihen avaavat vedot ol