Siirry pääsisältöön

Alkava penikkavaiva her√§tti... ūüźě

Paljon aina liikkuneena olen tottunut siihen että aina vähän jotain paikkaa kolottaa. On tullut isoja revähdysvammoja, ruhjeita ja nyrjähdyksiä, lihaskipu on ollut se ihanteellisin ja palkitsevin. Kiputilat ovat yleensä parhaiten parahtuneet hyvällä kehonhuollolla.

Lopputalvesta aloin huomaamaan kipua silloin t√§ll√∂in s√§√§ren etuosassa, levossa ja joskus my√∂s juoksuun l√§hd√∂ss√§. Kipu kuitenkin helpottui nopeasti liikkeelle l√§hd√∂n j√§lkeen. Ajattelin ett√§ se oli ohimenev√§√§ j√§ykkyytt√§√§ ja jatkoin samaan tapaan harjoittelua kuin ennenkin. Huomasin kuitenkin ett√§ kipu provosoitui jos jalkaan eksyi kenk√§ joka ei juostessa rullannut hyvin vaan tavallaan t√∂ks√§hti alustaan ennen jalkater√§n liikett√§, minun mielest√§ni  silloin puhutaan traktorinpohjasta. Olen ajanut traktoria ja tied√§n milt√§ penkill√§ istuessa tuntuu, joissain tilanteissa on ollut vaikea l√∂yt√§√§ pehme√§sti rullaavaa etenemist√§. 

Jatkoin juoksua ja muuta harjoittelua ja havahduin siihen ett√§ vaiva vaan yltyy eik√§ paljoa helpota juoksun edetess√§. Ajattelin ett√§ voihan penikat, sek√∂ sitten on seuraava riesa. Plantaarifaskiittin joskus vuosia vuosia sitten l√§pi k√§yneen√§ olen yritt√§nyt olla tarkkana jalkojeni kanssa, jalkapohjat ainakin aina hyvin venytelleen√§. 


Er√§√§n pitk√§n parin kympin lenkin j√§lkeen kipu oli h√§vinnyt mutta kun istuin tuoliin ja yritin ojentaa nilkkani, ne eiv√§t ojentuneet niin ett√§ olisin voinut seist√§ tai sipsuttaa k√§rkitossuilla. K√§rkk√§rit olivat olleet kaapissa ja edellisest√§ kerrasta oli tovi kulunut. Huomasin my√∂s ett√§ oikean jalan s√§√§ren etuosassa oli kivuliaita pikku patteja. Voi tsiisus ajattelin. 

Ensiavuksi hyvin kevytt√§ varovaista hierontaa ja hyvin kevytt√§ pient√§ venytyst√§. Muutaman minuutin ajan kylm√§pakkausta ja Voltareen geelit y√∂ksi s√§√§riin. 

Olin t√§ysin unohtanut s√§√§ren etuosan ja nilkan s√§√§nn√∂llisen venyttelyn ja ojennukset. Tanssitaustan omaavana katsoin tyrmistyneen√§ nilkkojeni mit√§t√∂nt√§ ojennusta, s√§√§ren etuosan oli aivan kankea ja kire√§. Samalla kun yritin ojentaa nilkkani, alkoi "suonenveto" jalkapohjassa eik√§ ojentelusta tullut mit√§√§n. 

No niin, mitäs nyt. Ostin Prismasta halvan n. 9 egee maksavan rullattimen. Kova kuin mikä mutta pikkuhiljaa hyvä tulee. Ei voinut kuvitella että olisin voinut sillä rullailla kipeitä luisia säären etuosia. Laitoin pitkät villasukat jalkaan ja aloitin varovasti ihan muutamasta rullailusta. Ja voi vau miten kivaa se teki ja tuntui että veri ja kaikki muutkin kuona-aineet kiersi.


Rullasin varovasti ensin s√§√§ren etuosan ja sen j√§lkeen my√∂s s√§√§riluun molemmin puolin ja lopuksi pohkeen. My√∂s aivan nilkkanivelen alaosan ja j√§nteiden kiinnityskohtia. 

Pikkuhiljaa lis√§sin kestoa ja villasukka rullan alla oli helppo lis√§t√§ my√∂s voimaa hierontaan. Rullailuhieronta helpotti melkein heti lepokipua ja pienet patit katosivat. Ei t√§m√§ t√§ss√§ kuitenkaan viel√§. Nyt piti aloittaa my√∂s yll√§pito ja ennalta ehk√§isy. Rullailen jokap√§iv√§ ainakin jonkin verran mutta t√§rkein itselleni on kuitenkin venyttely. Se ettei s√§√§ren etuosa en√§√§ mene ihan tukkoon  ja kire√§ksi tarkoittaa sit√§ ett√§ nilkan pit√§√§ ojentua. 

Päivittäiset venyttelyt on helppo toteuttaa. Töissä, kotona, ihan missä vaan. Seistessä taittaa varpaat jalkaterän alle ja työntää nilkkaa eteen päivän, aivan kuin röhentelisi rintaa. Niinhän olin aikanaan tehnyt joka ikisen tanssitunnin aluksi, lopuksi ja kaikkina väliaikoina. Juoksu on kuin tanssia miten olen voinut jättää sen tekemättä.

Samaa teen esimerkiksi aamupalla tai ruokaillessa tuolilla istuen. Toki sekin pit√§√§ muistaa ettei venyttely mene √∂veriksi mutta pieni√§ venytyksi√§ silloin t√§ll√∂in. 

Juoksutreenin j√§lkeen mulla on nykyisin tapana venytt√§√§ s√§√§ren etuosat erikseet ja molemmat jalat  yht√§ aikaa.  Olen rullannut pienen koiran peiton varpaiden alle. Asetun varovasti hiljaa istumaan jalkater√§n p√§√§lle niin ett√§ varpaan ovat rullatulla peitolla. Nilkan ja s√§√§ren etuosan venytys tuntuu v√§litt√∂m√§sti. Teen t√§m√§n molemmin puolin molemmille jaloille pari kertaa melko lyhyin venytyksin oman tuntemuksen mukaan. Jos aioit kokeilla liikett√§, ole varovainen polven kanssa. Ja en ole mik√§√§n ammattilainen neuvomaan, teen vain niit√§ liikkeit√§ mit√§ joskus tanssitreeneiss√§ ollaan tehty. 

Molemmat s√§√§ret yht√§ aikaa, sama liike mutta siin√§ istutaan molempien jalkojen p√§√§ll√§. Olen v√§lill√§ tehostanut liikett√§ siten ett√§ nostan lantiota hieman enemm√§n eteenp√§in  tai koukistan k√§sivarsia jolloin venytyksest√§ tulee syvempi. Tarkoituksella pid√§n k√§mmenet alhaalla alustassa sormet takamusta osoittaen, tulee hyv√§√§ venytyst√§ my√∂s k√§mmenkalvoihin. 

Onneksi havahduin penikoille, s√§√§n√∂llinen kehonhuolto on tuonut tulosta ja vaiva helpottunut. Nyt vain yrit√§n ennalta ehk√§ist√§. Minulla on mittari; kun illalla menen nukkumaan, testaan sel√§ll√§ maaten, nilkat suoriksi ojennettuna ett√§ varpaat koskettavat patjaa. Silloin s√§√§ren etuosani ei ole kire√§. 

Pelkk√§ venyttely ja kehonhuolto eiv√§t v√§ltt√§m√§tt√§ pid√§ vaivaani pelk√§st√§√§n poissa. Olen l√∂yt√§nyt hyv√§t kenk√§t t√§m√§n p√§iv√§n treeneihin. 
Asicsin gt2000 on mun pitkiskenkä. Hyvin vaimennettu, pehmeästi rullaava, tuntuu assulla yhtä pehmeältä kuin s-lab-speedit polulla.


Reippaimmille lenkeille Noosat, ihanan kevyet ja rullaavat. 


Pyrin vaihtamaan juoksukenki√§ eri treenin mukaan mutta en t√§ss√§ toki pelkill√§ kengill√§ juokse. Kyll√§ se tekij√§ on siell√§ keng√§n sis√§ss√§. Vaivan alussa kiinnitin my√∂s huomiota askellukseen ja tarkastin juoksuasentoani. 

Itse olen saanut moneen vaivaan avun kehonhuollolla. Tosin on se vaan j√§nn√§√§, vaikka sen tiet√§√§ niin silti herk√§sti unohtaa tai laiskuuttaan j√§t√§n tekem√§tt√§ venytyksi√§. Ja joskus voi olla jo my√∂h√§ist√§ kun vaiva on alkanut.  T√§ll√§ kertaa selvisin s√§ik√§hdyksell√§, vaiva on ollut poissa mutta t√§ytyy t√§ss√§ silti hoksottimet pit√§√§ h√∂r√∂ll√§√§n. 


... Lenn√§ lenn√§ Kes√§kerttu... juoksulenkilt√§ rullattimen √§√§reen... ūüźě

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar Kertoo Kaiken....ūüźě

              Edellist√§ kirjoitustani p√§√§tt√§ess√§ mietin, olisiko se pit√§nyt p√§√§tt√§√§ vasta Suomessa. Vaikka paluu matka silloin oli jo melkein aluillaan, silti kaikkeahan voi tapahtua ja niin tapahtuikin.        Kirjoitin my√∂s miten perjantaina ennen kotiinpaluuta her√§sin aikaisin. Olin nukkunut hyvin ja tunsin oloni ihan normaaliksi.  Ja niin tein lenkin aallonmurtajalle. Muistan kuitenkin ihmetelleeni kun yht√§kki√§ Polarin kello n√§yttikin Nightly Recharge tilan Heikko. Ajattelin ett√§ no n√§ytt√§√§ mit√§ n√§ytt√§√§ ja mietin ett√§ kello on ollut y√∂ll√§ huonosti k√§dess√§ tai jotain muuta  ja vempeleit√§ ne vain ovat. Ei vempeleisiin pid√§ liikaa tuijottaa.       Hypp√§√§n edellisen postauksestani kohdasta siihen mit√§ en siis viel√§ kirjoittanut. Kotiin paluu.  Aloin joskus nelj√§n aikaan perjantai iltap√§iv√§ll√§ pakkaamaan tavaroita ja ihmettelin miten kylm√§ oli. S√§√§din ilmastoinnin ja jatkoin toimiani. Ei mennyt kauaakaan kun k√§det t√§risten hain kuumetta alentavaa. Olo oli surkea ja alkoi juoksuttamaan w

Costa Blanca...Torrevieja....ūüźě

                Saavuttiin Torreviejaan  lauantaina. Lento oli ajallaan ja hyvin enn√§tti viel√§ merenrantaan ennen kuin aurinko laski illaksi. Olin nukkunut matkaa edelt√§v√§n y√∂n pieness√§ horroksessa ja olin tosi v√§synyt. Ajattelin ett√§ sunnuntain pitkis 18 km juostaan heti aamusta. Silloin on viel√§ viile√§mp√§√§ ja muutenkin kivaa juosta kun ihmisi√§ on  v√§hemm√§n liikkeell√§.         Sunnuntaina her√§sin  kuitenkin pieness√§ kurkkukivussa eik√§ olo ollut yht√§√§n lev√§nneen oloinen. Muistan joskus aiemminkin miten lentomatkan j√§lkeen on ollut samanlaisia oireita. Ep√§ilen ett√§ astmaatikkona koneen ilmastointi vaikuttaa. Se jotenkin tuntuu niin kovalta ja kuivaltakin toisinaan.                P√§√§tin j√§tt√§√§ pitkiksen juoksematta ja jatkaa oleilua rauhalliseen tahtiin. Ja kun olo paranee, palaan normaalisti harjoitusohjelman pariin.  Maanantai oli lepop√§iv√§ ja olokin paljon parempi. Seuraava harjoitus suunniteltu tiistaille ja siin√§ toivottavasti p√§√§sen palaamaan taas harjoitusten pariin.       Maanan

Saul SM Maraton....ūüźě

Perjantai 13.10.23                                                      Perjantai kolmastoista p√§iv√§ on kulkenut aikojen saatossa ep√§onnen p√§iv√§n√§. Vaikkei oma p√§iv√§ni viel√§ p√§√§t√∂kseen olekaan kulkenut se her√§si minulle varsin mukavasti. Tunsin itseni hyvin voimalliseksi ja y√∂lliset sykkeet olivat palautuneet t√§ysin normaaliksi sairasteluiden j√§lkeen.  Huominen Saul SM Maraton starttaisi Vantaalla kello 11.00. Oltiin menty kuullostellen vointia ja her√§telty kroppaa juoksemaan. Sy√∂ty hyvin ja nukuttu. Tankkaus sujunut nappiin. Noudatettu kaikki l√§√§k√§rin ohjeet ja t√§n√§ aamuna uskalsin toivoa ett√§ startti tapahtuu huomenna. Lopullinen p√§√§t√∂s tehd√§√§n vasta kalkkiviivoilla.  Ensimm√§isen kerran voin sanoa etten j√§nnit√§ yht√§√§n. Etenen juuri niinkuin edet√§ voin. Viimeinen her√§ttely lenkki odottaa viel√§ ja min√§ keskityin vain lomap√§iv√§n olemiseen ja luen kaikki Vantaan Maratonin infot ja ehk√§ huomenna juostaan ensimm√§ist√§ Saul SM maratonia.       Illan kevyt veryttely ja siihen avaavat vedot ol