Siirry pÀÀsisÀltöön

Kolme vuotta harjoitellen.... 🐞

              TĂ€nÀÀn on kulunut tasan kolme vuotta kun tein ensimmĂ€isen harjoitukseni Juoksuvalmentajan ohjelmalla. Olen tĂ€ssĂ€ viime aikoina kovasti pohtinut tĂ€tĂ€ kulunutta kolmea vuotta. MitĂ€ se on antanut ja mistĂ€ olen joutunut luopumaan. Olenko kuitenkaan luopunut mistÀÀn vaan tehnyt vain valintojani. Oliko tĂ€mĂ€ nyt kenties tĂ€ssĂ€ vai miten tulen jatkamaan. 




           
             Olen aina nauttinut harjoittelusta ja fyysisestĂ€ tekemisestĂ€. Lapsena lĂ€hdin itsekseni hiihtĂ€mÀÀn, yleisurheilua harjoittelin omalla pihalla, halusin olla urheilija. KĂ€vin balettikoulua joka vei jazztanssin maailmaan, pelasin monta vuotta squahia. Ajauduin hevosmaailmaan, hyppĂ€sin esteitĂ€, ratsastin koulua ja kengitin hevoseni.                                                       
TykkĂ€sin ahertaa heinĂ€pellolla, rakentaa aitoja laitumille, tehdĂ€ tallitöitĂ€ ja hakata halkoja. 




                 Muistan kuinka edesmennyt appiukkoni halusi oikeasti nĂ€hdĂ€ hakkaanko todella halkoja. Iso mies jĂ€i suu auki katselemaan kun halot lentelivĂ€t ja opetti yhden asian. KantapÀÀt nousevat ilmaan ennen iskua. Ja niin minĂ€ korjasin tekniikkani. 

              Vaikka olen liikkunut paljon ja monipuolisesti, en ole kuitenkaan koskaan aikaisemmin pÀÀssyt tĂ€hĂ€n tunnetilaan missĂ€ tavoitteellisen harjoittelun aikana olen ollut. Kaipaan tĂ€mĂ€n pĂ€ivĂ€n ja huomisen harjoittelua. Olen sanonut ettĂ€ juoksen niin kaun kuin jalat kestĂ€vĂ€t ja haluan nĂ€hdĂ€ kuinka paljon oma kuntoni voi vielĂ€ vanhemmalla iĂ€llĂ€ parantua. Haluan harjoitella, haluan kisata, haluan juosta niin kauan kuin annetaan. 
  
             Tein pÀÀtöksen ettĂ€ sitoudun harjoittelemaan. Jos Juoksuvalmentaja tekee minulle harjoitusohjelman, haluan tehdĂ€ oman osuuteni. Mahdollistin toteutuksen oman arkeni sisĂ€llĂ€. Tein harjoituksia pojan treenien aikana, juoksin aamulla ennen sovittua tapaamista, työpĂ€ivĂ€n jĂ€lkeen harjoituksiin ja siten loppu ilta oli vapaa. Oli vain jĂ€rjestelykysymys harjoittelun toteuttamiseen. 



               Olen myös ollut onnekas ja sĂ€ilynyt terveenĂ€ melkein koko ajan. Takareiden revĂ€hdys ja tapaturman aiheuttama jalkaterĂ€n vamma johtivat korvaavaan harjoitteluun. Melko pian olen aina pÀÀssyt palaamaan juoksun pariin ja palannut halusta harjoitella taas. Harjoituskertoja on kertynyt  691 kpl, 6046 km. 

Tottakai mietin harjoittelua ja saavutettuja tuloksia myös lukuina. EhkĂ€ se tuo konkreettisemmin tehdyn työn vaikutukset esiin. Jos haluan harjoitella tavoitteellisesti, olenko saavuttanut tavoitteitani. KyllĂ€ olen ja taas asettanut uuden. EhkĂ€ eniten kuitenkin omassa juoksussani arvostan sitĂ€ ettĂ€ kympin tulos on parantunut 17 minuuttia. VauhtikestĂ€vyys harjoittelu on uusi intohimoni ja koen ettĂ€ kympin ajan parantaminen vaatii itseltĂ€ni enemmĂ€n kuin esimerkiksi maratonin. Toki juoksuina ne ovat niin erilaiset mutta nĂ€in minĂ€ koen. 
  
           Harjoitellessani tavoitteellisesti se vaatii minulta jo ennakkoon suunnitellun toteuttamista. Mietin pĂ€ivĂ€n rytmin ja pyrin pitĂ€mÀÀn siitĂ€ kiinni. Oma halu harjoitteluun on niin valtava ettĂ€ haluan tehdĂ€ kompromissit arkeni kanssa ja on toki pĂ€iviĂ€ ettei kaikki mene niin kuin suunnittelin mutta ei mene elĂ€mĂ€kÀÀn. Joskus nautin ja paljon olen myös joutunut olemaan surullinen. Huomisen jano on opettanut nauttimaan tĂ€mĂ€n pĂ€ivĂ€n hetkestĂ€. 

            Oikeastaan ensimmĂ€inen asia mitĂ€ ehkĂ€ arjessani tein kun aloitin tavoitteellisen harjoittelun oli se ettĂ€ huolehdin nukkumiseni. Ennen olin iltakukkuja ja olisin edelleenkin mutta nykyÀÀn menen nukkumaan niin ettĂ€ vĂ€hintÀÀn 8 tunnin yöuni on taattu. Se on ehdoton asia joka auttaa minua jaksamaan. Kun olen saanut kunnon yöunet jaksan työpĂ€ivĂ€n jĂ€lkeen juosta ja hoitaa arkeni. Usein työviikkoni on kuusi pĂ€ivĂ€inen, keikkatöitĂ€ alallani olen tehnyt aina urani aikana. Joskus enemmĂ€n ja joskus vĂ€hemmĂ€n. Se mistĂ€ olen aina tinkinyt on tv. En tunne sarjoja, katson vain uutiset ja luen kirjoja. Silloin kun juoksen matolla katselen Yleareenaa tai NetflixiĂ€ ja siksi kolme tuntia saattaa kulua ihan siivillĂ€. 

           Harjoittelu on osa arkeani. Se vie minut mukavasti oman ajatteluni maailmaan. Pohdin siinĂ€ kaikenlaista ja teen suunnitelmaa. Teen pÀÀssĂ€ni kauppalistaa, mietin pojan viikon rytmitystĂ€, kĂ€yn lĂ€pi espanjan sanoja, olen tehnyt kehitysideoita työhöni, keskittynyt harjoitteluun, teen vauhtikestĂ€vyys vetoja ja mietin palautusta, ajattelen lapsen lapsiani ja ikĂ€vöin heitĂ€.  Joissain kevennetyn viikon pĂ€ivinĂ€ kuljen levottomana vapaalla ajalla ja malttamattomana odotan seuraavan treenin alkua. 


 
              Harjoittelu on tuonut minulle itsekuria. On levon kautta antanut hyvĂ€n olon tilan. Parempi kunto auttaa jaksamaan pĂ€ivĂ€ni, voimaharjoittelun myötĂ€ vuosia vaivannut selkĂ€kipu on hĂ€vinnyt. Olen kuluttanut juoksukenkiĂ€ ja parantanut tuloksiani. TiedĂ€n ettĂ€ henkilökohtainen seinĂ€ tulee vastaan eivĂ€tkĂ€ tulokset enÀÀ parane. En tiedĂ€ olenko saavuttanut oman seinĂ€ni, silti janoan sitĂ€ tunnetta kun kiinnitĂ€n numerolapun rintaani ja teen pikku hyppyjĂ€ ennen starttia. 
 
               Tuon yllĂ€ mainitun tunteen jano saa minut harjoittelemaan. Ja tiedĂ€n ettĂ€ Juoksuvalmetaja Pasi PÀÀllysahon harjoitusohjelmalla harjoittelen oikealla tavalla. Itsekseni en osaisi miettiĂ€ harjoittelun ja palautumisen suhteita tai mitÀÀn muutakaan harjoituskauden kulkua suhteessa kisoihin. 
Olen oppinut kuuntelemaan itseĂ€ni ja juoksun lisĂ€ksi olen oppinut paljon myös juoksun ja harjoittelun teoriaa, tekniikkaa unohtamatta. 
         
              


Tavoitteellinen harjoittelu on tuonut minulle valtavasti itsevarmuutta mutta pistÀÀ myös vaatimaan itseltĂ€ni. En enÀÀ olekaan tyytyvĂ€inen pelkkÀÀn lĂ€pi vetoon. MielessĂ€ni on aina tavoite jota kohti lĂ€hden juoksemaan. Pikkuhiljaa juoksuvauhti on kasvanut ja vĂ€lillĂ€ olen kuvitellut itsestĂ€ni isompia mihin kuitenkaan olen kyennyt. Joka tapauksessa minĂ€ toteutan tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ omaa unelmaani. Vaikka en tuloksissa koskaan saavuttaisi mitÀÀn ihmeellistĂ€ saan olla harjoittelun maailmassa, haastaa itseni joka kerta kun pistĂ€n juoksukengĂ€t jalkaani. Jonain pĂ€ivĂ€nĂ€ voin muistella juoksijan taivaltani ja asettaa sydĂ€meeni kaikki ne ihmiset ja ystĂ€vĂ€t jotka ovat tĂ€tĂ€ taivalta kulkeneet kanssani. 



....LennĂ€ lennĂ€ KesĂ€kerttu ... lennĂ€ juoksijan taivaltasi tĂ€mĂ€n pĂ€ivĂ€n illasta huomisen aamuun...🐞 


Kommentit

TÀmÀn blogin suosituimmat tekstit

Asics Gel-Fujisetsu 3 GTX W pitoa seuraaviin talviin .... 🐞

Aika monet talvet on tullut juostua ihan tavallisilla juoksukengillĂ€. Ihan jo senkin vuoksi ettĂ€ ensimmĂ€isinĂ€ juoksuvuosinani  ei juurikaan nastallisia kenkiĂ€ ollut tarjolla. EikĂ€  loppujen lopuksi ole kulunut montaakaan vuotta kun vielĂ€ juoksin lĂ€pi talven keltaisilla Asicsin  Gel-DS Trainereillani, lumisohjossa ja sulallakin.  Viime talven pĂ€rjĂ€si etelĂ€ - suomessa melko hyvin tavallisilla juoksukengillĂ€ mutta kyllĂ€ yleensĂ€ joka talvi on sellaisia sĂ€itĂ€, ettĂ€ turvallisinta on valita nastalliset juoksukengĂ€t alle. En enÀÀ halua tieten tahtoen kaatuilla jos sen kerran voin estÀÀkin. Toki huonolla sÀÀllĂ€ voisi valita vaikka mattojuoksun mutta itse niin tykkÀÀn kun  työpĂ€ivĂ€n jĂ€lkeen voin kirmaista ulkona sÀÀssĂ€ kuin sÀÀssĂ€. Asicsin Gel-Fujisetsut saapuivat juuri sopivaan aikaan. Olin jo viime talven pohtinut uusien nastakenkien hankkimista mutta ehkĂ€ sula talvi sai pitkittĂ€mÀÀn mutta hyvĂ€ nĂ€in. Nyt olikin edessĂ€ talven ensimmĂ€inen nastakeli. Lumisohjoa ja jÀÀtĂ€ re

Asics...This Is For Me....🐞

                                 PitkÀÀn epĂ€vakaisin juoksukelein jatkunut kevÀÀni sai mukavaa piristystĂ€ kun lĂ€hdin mukaan Asicsin - This is For Me -kampanjaan joka kannustaa naisia liikkumaan ja kokemaan miten liikunta voimaannuttaa. Itse kestĂ€vyysjuoksua harrastavana  saan usein kokea juoksun tuoman voimaannuttavan vaikutuksen niin kehoon kuin mieleenkin. Juostessa olen oma itseni ja nautin  vapauden tunteesta.                          This Is For Me - kampanjan mukana pÀÀsin testaamaan Asicsin juoksuasua johon kuuluu Accelerate Bra- urheiluliivit, Race Tank- juoksutoppi, Core Tight-trikoot, Accelerate Light-takki sekĂ€ Novabalst 2 -juoksukengĂ€t. Oli ihanaa juosta  sulalla asfaltilla ja tuntea miten  kevyesti askel irtosi alustastaan ja sain nauttia asuni keveydestĂ€ ja mukavuudesta. VĂ€riyhdistelmĂ€ piristi mieleni ja melkein tunsin  kirsikan kukan tuoksun nenĂ€ssĂ€ni. ACCELERATE BRA  UrheiluliiveissĂ€ on sÀÀdettĂ€vĂ€t olkaimet, ei kiinnityshakasia vaan kyseessĂ€ on pujotettava malli. Tuki o

IceHero vs Fujisetsu....🐞

  Talvijuoksu asettaa taas omat vaatimukset treenivarustukselle ja ainakin omat juoksureittini ovat monesti jos monenkin laisessa kunnossa. EtelĂ€-Suomen vaihteleva sÀÀ saa myös juoksualustan muuttumaan hyvinkin nopeasti. Ainakin tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ nastakengĂ€t ovat itselleni ihan ehdottomat. Tosin kun mietin vuosia taakse pĂ€in omaa juoksu historiaani, niin loppujen lopuksi nastallisilla kengillĂ€ juoksu on oikeastaan aika uusi juttu.  YritĂ€n pitÀÀ itsellĂ€ni useampia juoksukenkiĂ€ niin kesĂ€llĂ€ kuin talvellakin ihan sen mukaan millaisesta harjoituksesta , juoksualustasta on kyse ja toki myös siitĂ€ ettĂ€ jalkaterĂ€n lihakset saisivat erilaista kuormitusta kenkÀÀ vaihtamalla. Oikeastaan jalkavammoja ei itse harjoittelu ole tuonut vaan lĂ€hinnĂ€ tapaturmat joko muualla tai juoksulenkin aikana.                                                                                  ItsellĂ€ni on tĂ€hĂ€n asti talvijuoksussa ollut vain yhdet nastakengĂ€t  talvea kohti. Nyt kuitenkin pÀÀtin hankkia vaihtoparin ja lĂ€