Siirry pÀÀsisÀltöön

Kaksi vuotta Pasin matkassa..... 🐞

             


                         Ihan huiput kaks vuotta,

 totesin itselleni ÀÀneen viime lauantain kevyellĂ€ maastolenkillĂ€. KĂ€vin juostessa ajatuksissani  lĂ€pi  tilannetta mistĂ€ lĂ€hdettiin Juoksuvalmentaja Pasi PÀÀllysahon kanssa, kun totesin itselleni ettĂ€ halua juoksulta enemmĂ€n.     Olin siinĂ€ tilanteessa etten halunnut yrittÀÀ liikkua paljon ja monipuolisesti , laskematta kilometrejĂ€. Halusin juosta, halusin juosta paremmin, halusin olla nopeampi. Halusin laskea kilometrejĂ€. Halusin ihan vain yksinkertaisesti vielĂ€ vanhemmalla iĂ€llĂ€ kehittyĂ€ edes vĂ€hĂ€n siitĂ€ mikĂ€ oli minun sen hetkinen juoksukuntoni. Halusin nĂ€hdĂ€ ja kokea sen miltĂ€ tuntuu kun juoksu kulkee hyvin ja halusin myös tuntea sen tunteen miltĂ€ tuntuu töitĂ€ tehdessĂ€ ettĂ€ joskus juoksu kulkisi.

          TiedĂ€n mitĂ€ tarkoittaa liikkua paljon ja monipuolisesti, mielestĂ€ni se on ihan wau ja olen aina tehnyt sitĂ€. Tosin on ollut paljon laiskojakin jaksoja. Se ei ole minulle kuitenkaan sama, liikkua paljon vaikka monta tuntia pĂ€ivĂ€ssĂ€ kuin juosta ohjatusti, asettaa tavoite, löytÀÀ juoksun monipuolisuus ja nĂ€hdĂ€ lopulta tulos ja tuloksia tehdyn työn jĂ€lkeen. Nautin  siitĂ€ ettĂ€ minun  on leikisti pakko, no itselleni  kanssa ainakin pakko. SillĂ€ itsenihĂ€n kanssa tĂ€ssĂ€ kisaan. Kisaan siitĂ€ ettĂ€ onko minusta siihen ettĂ€ teen sĂ€ntillisesti töitĂ€, teen harjoitukset niin kuin ne minulle on suunniteltu. Ajattelematta ettĂ€ tĂ€nÀÀn ei huvita, jatketaan huomenna. Haluan ettĂ€ minusta on siihen niin hyvin kuin se kaiken arjen työn ja  muun elĂ€mĂ€n rinnalla suinkin on mahdollista. TĂ€mĂ€ on minun projektini jota olen suunnitellut jo vuosia.



                                            đŸ“· kemir


     Olen aikaisemmin tĂ€ssĂ€ blogipĂ€ivĂ€kirjassani kertonutkin miten meidĂ€n yhteistyö Pasi PÀÀllysahon kanssa alkoi. Kaksi vuotta sitten lokakuussa kĂ€vin hĂ€nen jĂ€rjestĂ€mĂ€ssÀÀn tasotestissĂ€, yllĂ€tyin siitĂ€ miten  miellyttĂ€vĂ€ltĂ€ vauhdin nosto tuntui, olin aina juossut lĂ€hes samaa vauhtia enkĂ€ oikeastaan koskaan tehnyt minkÀÀnlaisia vauhtikestĂ€vyys harjoituksia.  Jo seuraavalla viikolla testin jĂ€lkeen  otin hĂ€neen yhteyttĂ€, olisiko hĂ€nellĂ€ aikaa tehdĂ€ minulle harjoitusohjelma. EnsimmĂ€isen Pasin laatiman harjoituksen juoksin 19.11.2019. Innostuin heti siitĂ€ ettĂ€ nyt tekemiselle oli jokin runko ja melko pian huomasin itsessĂ€ni miten kroppa tykkĂ€si minulle laadituista harjoituksista, jotenkin treenaaminen oli vaivatonta, luontevaa, hyvĂ€ssĂ€ rytmissĂ€ ja niin se jatkuu tĂ€nĂ€kin pĂ€ivĂ€nĂ€. 

        Treenit olivat juuri minulle ja minun tasooni sopivat. PeruskestĂ€vyys harjoitusten rinnalle tuli  myös vauhtikestĂ€vyys harjoitukset. EnsimmĂ€isiĂ€ vauhtikestĂ€vyys harjoituksia tehdessĂ€ni tuntui ettĂ€ tukehdun ja jalkoja hapotti niin ettei jalka meinannut nousta viimeisissĂ€ vedoissa lainkaan. Viikon kauhein pĂ€ivĂ€ oli punaiselle pohjalle merkitty vauhtikestĂ€vyys treeni. Jatkoin kuitenkin sitkeĂ€sti inhokki treenini ja helpotuin aina seuraavassa peruskestĂ€vyys juoksussa. Sain kuitenkin melko pian huomata miten myös vauhtikestĂ€vyys treenit tulivat itselleni luontevammiksi ja pystyin suoriutumaan niistĂ€ hyvin ja hallitusti. Tulos nĂ€kyi myöhemmin juoksuvauhdissani ja voin sanoa ettĂ€ vauhtikestĂ€vyys treenit ovat tĂ€nĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ minun lempi treenini. SiinĂ€ ottaa itsestĂ€ irti ja tuntee tekevĂ€nsĂ€, peruslenkillĂ€  tunnen elĂ€vĂ€ni. 

       Voimaharjoittelu oli  heti harjoitusohjelmassa mukana mutta varsinainen voimavalmennus lisĂ€ttiin harjoitteluun  viime vuoden joulukuussa. Viime kesĂ€nĂ€ maratonia juostessani kiitin voimavalmennusta, huomasin miten paljon helpompaa juoksuasennon sĂ€ilyttĂ€minen oli  kuin edellisenĂ€ vuonna. Kropalla oli voimaa sĂ€ilyttÀÀ juoksun liike, juoksu oli kimmoisaa, rytmikĂ€stĂ€. Juoksutekniikkani oli parantunut valtavasti. Onneksi minun ei itse tarvitse miettiĂ€ milloin treenit, yllĂ€pidolle, nopeusvoimalla, perusvoimalle, maksimille olisi hyvĂ€ tehdĂ€, missĂ€ vaiheessa juoksukautta, en vaan yksinkertaisesti osaisi.   Voimaharjoittelu on minulle aivan yhtĂ€ tĂ€rkeĂ€ kuin mikĂ€ tahansa treenini ja se tuo tosi kivaa vaihtelua harjoitteluun. 






Voimaharjoittelun edun olen huomannut myös ihan arkisissa asioissakin ja erityisen hyvÀ huomio on ollut se ettei selkÀ ole enÀÀ aamuisin jÀykkÀ kun nousen sÀngystÀ ylös eikÀ vihlaise juostessakaan.
SelkĂ€ oli aiemmin vaivannut minua vuosia siitĂ€ saakka kun putosin kaksi kertaa samoissa ratsastustreeneissĂ€ koulutettavan hevosen selĂ€stĂ€ peffalleni. Nyt tuo vaiva on onneksi poissa. 


Harjoitusohjelman noudattaminen on ollut helppoa vaikka onhan se totta ettĂ€ arjessa on pĂ€iviĂ€ 
jolloin  ei vain yksinkertaisesti huvita. NiitĂ€ pĂ€iviĂ€ ei kyllĂ€ totta puhuen ole montaa ollut sillĂ€ nautin harjoittelusta. Joskus olen lĂ€htenyt lenkille niin vĂ€kisin kuin vain voin. Olen ajatellut ettĂ€ juoksen mitĂ€ juoksen ja kĂ€velen sitten vaikka jos homma ei suju. Tosin sitten kun olen liikkeelle rahallisesti lĂ€htenyt ja nostanut pikkuhiljaa vauhtia on kaikki lopulta sujunut hyvin. Melko sĂ€ntillisesti olen harjoitusohjelmaa noudattanut, ihan yksittĂ€isiĂ€ treenejĂ€ lukuun ottamatta. TĂ€lle vuodelle sattuneet jalkavammat ovat vĂ€hĂ€n hidastaneet kautta ja kehitystĂ€ mutta tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ olen todella tyytyvĂ€inen tĂ€mĂ€n pĂ€ivĂ€n kuntooni ja melkein liikuttuneena palasin erÀÀnĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ treeneistĂ€ kun juoksu kulki niin ÀÀrettömĂ€n hyvin , nautin ja kiitin harjoitukset jotka on minulle tehty ja toki myös sitĂ€ ettĂ€ olen ne kiltisti tehnyt. Olen onnistunut rakentamaan arjen, henkilökohtaisen elĂ€mĂ€n ja työn niin ettĂ€ rakas juoksuni on osa elĂ€mÀÀ ja erityisesti se on osa minua. 


đŸ“·kemir                                   
                             
                 MitĂ€ sitten kahdessa vuodessa on tapahtunut. Juoksuvauhti on parantunut, juoksutekniikka kehittynyt sekĂ€ ymmĂ€rrys harjoitteluun ja itse juoksuun on aivan toisella tasolla kuin ennen. Motivaatio ja into on korkealla. Maratonin tulos on parantunut 28 minuuttia, puolimaratonin 9 minuuttia, kympin juoksen 15 minuuttia nopeammin kuin ennen .  PitkĂ€t peruskestĂ€vyyslenkit ovat helppoja, 20 km mittainen lenkki ei rasita samoin kuten ennen ja palautuminen on huomattavasti nopeampaa. Kahdenkympin lenkki tuntuu   lyhyeltĂ€ nautiskelulta.  Kroppa on hereillĂ€ juoksuun.     

          Viime viikolla vertasin juoksuani kaksi vuotta sitten juoksemaani. Tein lenkkiĂ€ samoissa maastoissa , soratiellĂ€, metsĂ€tiellĂ€ ja polkupĂ€tkĂ€llĂ€. TĂ€llĂ€ viikolla juoksin kevyesti, kimmoisasti ja lennokkaastikin. Meno oli vakaata ja hallittua, laahaava juoksu oli muuttunut ponnekkaaksi menoksi.   
Vuonna 2019  keskivauhti noissa maastoissa oli 8.31min/km, maksimivauhti lenkin aikana 6.38min/km. TĂ€llĂ€ viikolla vauhdit olivat ,keskivauhti 6.52min/km ja maksimivauhti 5.14min/km. TĂ€mĂ€ on hyvĂ€ vertaus ja todistaa minulle sen ettĂ€ vanhemmalla iĂ€llĂ€ aloitettu oikeanlainen harjoittelu tuo tulosta ja kunto paranee.  

 Olen niin ÀÀrettömĂ€n tyytyvĂ€inen harjoitusohjelmaan  joka on minulle niin hyvin sopiva.  Harjoitusohjelma ottaa huomioon  myös minun henkilökohtaiset tarpeeni ja rytmittyy  arkeen hyvin.    
Treenit ovat monipuoliset ja vaihtelevat, voin sanoa ettĂ€ juoksuharjoittelu  ei ole yksitoikkoista .  PeruskestĂ€vyys, vauhtikestĂ€vyys, voimaharjoittelu, koordinaatiot ja matalatehoiset hyppelyt innostavat minua joka kerta. On kivaa kurkata harjoitusohjelmaa ja katsoa mitĂ€s me tĂ€nÀÀn treenataan. LepopĂ€iviĂ€ kunnioitan aina ja malttamattomana jÀÀn odottamaan seuraavia harjoituksia. 




BlogipĂ€ivĂ€kirjani nimi on KesĂ€kerttu.... juoksijaksiehkĂ€joskusvielĂ€....🐞 , annoin tuon nimen tĂ€lle blogille  koska  nuo sanat KesĂ€kertun perĂ€ssĂ€ ovat sanat joita ajattelin juostessani Pasin tekemĂ€ssĂ€ tasotestissĂ€ ja kun harjoitusohjelma alkoi, toistin noita sanoja edelleen.  TĂ€nÀÀn saan kuitenkin ilokseni todeta ettĂ€ olen Juoksija ja ÀÀrettömĂ€n kiitollinen siitĂ€ saan olla  Juoksuvalmentaja Pasi PÀÀllysaholle. TyytyvĂ€isenĂ€ jatkan harjoittelua ja halua katsoa mihin juoksu minut vie, haluan asettaa tavoitteet ja juosta kisoissa. Ne ovat kaiken tĂ€mĂ€n tekemisen suola. En kuvittele itsestĂ€ni mitÀÀn Ă€lyttömiĂ€, olen tyytyvĂ€inen jokaisesta ehjĂ€stĂ€ juoksusta ja ymmĂ€rrĂ€n myös sen ettĂ€ juoksu vaan yksinkertaisesti ei aina kulje ja tulee myös huonoja pĂ€iviĂ€ ja tuloksia, ihminen on ihminen, fysiologia ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ aina ole sujut anatomian kanssa. Mutta silloin kun juoksu kulkee tuntee olevansa niin elossa. 



....LennĂ€ lennĂ€ KesĂ€kerttu.... harjoitusohjelman mukaan  lepopĂ€ivĂ€stĂ€ veekootreeniin....🐞

         


















                                                           

Kommentit

TÀmÀn blogin suosituimmat tekstit

Polar Kertoo Kaiken....🐞

              EdellistĂ€ kirjoitustani pÀÀttĂ€essĂ€ mietin, olisiko se pitĂ€nyt pÀÀttÀÀ vasta Suomessa. Vaikka paluu matka silloin oli jo melkein aluillaan, silti kaikkeahan voi tapahtua ja niin tapahtuikin.        Kirjoitin myös miten perjantaina ennen kotiinpaluuta herĂ€sin aikaisin. Olin nukkunut hyvin ja tunsin oloni ihan normaaliksi.  Ja niin tein lenkin aallonmurtajalle. Muistan kuitenkin ihmetelleeni kun yhtĂ€kkiĂ€ Polarin kello nĂ€yttikin Nightly Recharge tilan Heikko. Ajattelin ettĂ€ no nĂ€yttÀÀ mitĂ€ nĂ€yttÀÀ ja mietin ettĂ€ kello on ollut yöllĂ€ huonosti kĂ€dessĂ€ tai jotain muuta  ja vempeleitĂ€ ne vain ovat. Ei vempeleisiin pidĂ€ liikaa tuijottaa.       HyppÀÀn edellisen postauksestani kohdasta siihen mitĂ€ en siis vielĂ€ kirjoittanut. Kotiin paluu.  Aloin joskus neljĂ€n aikaan perjantai iltapĂ€ivĂ€llĂ€ pakkaamaan tavaroita ja ihmettelin miten kylmĂ€ oli. SÀÀdin ilmastoinnin ja jatkoin toimiani. Ei mennyt kauaakaan kun kĂ€det tĂ€risten hain kuumetta alentavaa. Olo oli surkea ja alkoi juoksuttamaan w

Costa Blanca...Torrevieja....🐞

                Saavuttiin Torreviejaan  lauantaina. Lento oli ajallaan ja hyvin ennĂ€tti vielĂ€ merenrantaan ennen kuin aurinko laski illaksi. Olin nukkunut matkaa edeltĂ€vĂ€n yön pienessĂ€ horroksessa ja olin tosi vĂ€synyt. Ajattelin ettĂ€ sunnuntain pitkis 18 km juostaan heti aamusta. Silloin on vielĂ€ viileĂ€mpÀÀ ja muutenkin kivaa juosta kun ihmisiĂ€ on  vĂ€hemmĂ€n liikkeellĂ€.         Sunnuntaina herĂ€sin  kuitenkin pienessĂ€ kurkkukivussa eikĂ€ olo ollut yhtÀÀn levĂ€nneen oloinen. Muistan joskus aiemminkin miten lentomatkan jĂ€lkeen on ollut samanlaisia oireita. EpĂ€ilen ettĂ€ astmaatikkona koneen ilmastointi vaikuttaa. Se jotenkin tuntuu niin kovalta ja kuivaltakin toisinaan.                PÀÀtin jĂ€ttÀÀ pitkiksen juoksematta ja jatkaa oleilua rauhalliseen tahtiin. Ja kun olo paranee, palaan normaalisti harjoitusohjelman pariin.  Maanantai oli lepopĂ€ivĂ€ ja olokin paljon parempi. Seuraava harjoitus suunniteltu tiistaille ja siinĂ€ toivottavasti pÀÀsen palaamaan taas harjoitusten pariin.       Maanan

Saul SM Maraton....🐞

Perjantai 13.10.23                                                      Perjantai kolmastoista pĂ€ivĂ€ on kulkenut aikojen saatossa epĂ€onnen pĂ€ivĂ€nĂ€. Vaikkei oma pĂ€ivĂ€ni vielĂ€ pÀÀtökseen olekaan kulkenut se herĂ€si minulle varsin mukavasti. Tunsin itseni hyvin voimalliseksi ja yölliset sykkeet olivat palautuneet tĂ€ysin normaaliksi sairasteluiden jĂ€lkeen.  Huominen Saul SM Maraton starttaisi Vantaalla kello 11.00. Oltiin menty kuullostellen vointia ja herĂ€telty kroppaa juoksemaan. Syöty hyvin ja nukuttu. Tankkaus sujunut nappiin. Noudatettu kaikki lÀÀkĂ€rin ohjeet ja tĂ€nĂ€ aamuna uskalsin toivoa ettĂ€ startti tapahtuu huomenna. Lopullinen pÀÀtös tehdÀÀn vasta kalkkiviivoilla.  EnsimmĂ€isen kerran voin sanoa etten jĂ€nnitĂ€ yhtÀÀn. Etenen juuri niinkuin edetĂ€ voin. Viimeinen herĂ€ttely lenkki odottaa vielĂ€ ja minĂ€ keskityin vain lomapĂ€ivĂ€n olemiseen ja luen kaikki Vantaan Maratonin infot ja ehkĂ€ huomenna juostaan ensimmĂ€istĂ€ Saul SM maratonia.       Illan kevyt veryttely ja siihen avaavat vedot ol